Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Happy Birthday

Daisypath - Happy Birthday

Lilypie - First Birthday

Tuesday, March 17, 2009

nury vittachi, saya suka artikel u lah!

assalamualaikumwarahmatullah...

dah tengah-tengah malam ni, tiba-tiba je teringat satu artikel hasil type-an nury vittachi yang aku baca dari paper free yang dihantar tiap-tiap pagi kat upnm ni. tak ingat lah, tajuk ape, tapi kandungan die, 'people are getting nonsense...'

dia amek contoh 'world record' yang ntah manusia mana ntah, buat, pasal tengok tv non-stop selama 3hari tu. ape bende...lah! record kuku paling panjang lah,(euuw!!) record itulah, inilah, ntah hape2! macamlah takde lagi isu hebat yang boleh dibuat record kan...

kalau sekarang ni pulak, benda yang paling nampak mengarut ialah isu ppsmi ni. what's the point hah? elok ape, guna english untuk sains and maths? lagipun, i'm 90%-ly sure, cikgu dalam kelas still maintain using dwibahasa time mengajar and rasenye, paper utk exam pun dwibahasa kan?(correct me if i'm wrong).

lagipun, orang malaysia ni tak rajin lah nak tulis buku sains and maths dalam bm. padahal, sumber-sumber mostly dalam english. masuk univ pun, guna english. istilah sume dalam english. bukanlah menolak bahasa melayu, tapi, english kan bahasa global. kalaulah pergi overseas, buat conference ke, bentang paper ke, kalau boleh cakap bahasa melayu, boleh present dalam bahasa melayu, memang takde hal lah, nak guna english and maths dalam bm pun...

tak payah lah nak bertekak isu bahasa. ape kate diorang bertekak isu nak memantapkan lagi kegeniusan golongan-golongan muda kat Malaysia ni dalam sains dan maths. itu lebih relevan untuk didebatkan.

ni sume propaganda jer. propaganda sesetengah pihak yang nk melemahkan lagi ikatan antara rakyat malaysia. bila bangsa dah lemah, senang lah kaduk nak naik junjung.

sekian........

6 comments:

hidayatpurdiono said...

Betul Wating for some one to Wrote This....Alahai takkan lah cikgu tu nk skema sgt nk speking english jer memanjang....BOHONG jer...

Yang menyebabkan melayu rasa pencapaian mereka turun sebab MALAS ORANG MEALYU....dah tu merungut banyak..MEMAMG KITA NI bangsa yang sangat MANJA~ nampak pencapaian bangsa lain naik skit melenting tapi tak pula kita bangit kata "aku juga boleh lebih hebat" instead "INi tak boleh, itu tak boleh"

RAsa kalau student tak faham studylah kan. ini makin banyak pusat tuisyen makin banyak yg melilau...makin tak belajarlah bebudak skrg.

Meningkatkan keGENIUSAN...hahaha betOL gak tuh

ruzana ahmad said...

yay! ade supporter!

hurm.. diorg sibuk berpolitik, xfikir generasi baru yang patut diorang bangunkan...

kesiannye adik2 kita nanti.......

anakmelayu said...

Assalamualaikum. Maaf kalau saya cakap awak sebenarnya kurang memahami isu PPSMI. Sedar atau tidak bahasa Melayu yang awak 'hina' ini telah digunakan selama 30 tahun dalam sains dan matematik dan telah melahirkan ribuan profesor. kalau tak silap, awak sendiri pun masuk ke universiti hasil pemahaman tentang sains dan matematik dalam bahasa Melayu. Apa sangat yang ada pada bahasa Inggeris? nombor satu sampai sepuluh pun bukan perkataan yang tulen bahasa Inggeris. Ketaksuban kita untuk mengejar apa yang dikatakan globalisasi sehingga kita lupa akar kita. awak seorang pegawai tentera, sepatutnya semangat dan jatidiri awak lebih kental. mudahnya kita memperlekehkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu sedangkan ibnu batuttah dalam rehlah ibnu batuttah itu sendiri menggambarkan betapa bahasa Melayu sangat penting dalam perkembangan ilmu Islam di perlak dan seluruh Asia. Tidak kasihankah awak pada adik-adik kita yang berada di luar bandar mengalami keciciran? Apa yang penting dalam kedua2 subjek ini ialah kefahaman mengenai konsep dan teori. Bagaimanalah adik-adik kita yang di peringkat sekolah rendah hendak memahami semua itu dalam bahasa yang mereka sendiri pun tak faham? teladanilah Lebnis, seorang jerman yang sedar ttg kepentingan menggunakan bahasa ibunda untuk sains dan matematik, kini jerman diakui terbaik dalam sains sehingga ada aliran sains yang dinamakan sains jerman(sains kuantum). Bahkan,mana-mana negara maju sekalipun tak pernah menggunakan bahasa asing untuk mengajar bangsa meeka sains dan matematik. TIMSS, satu kajian mengenai sains dan matematik. 10 tempat teratas dimiliki negara yang bukan berbahasa inggeris(kecuali britain-bahasa ibunda, dan singapura-bahasa keluarga). paling mengejutkan malaysia mengalami penurunan paling drastik(margin yang sangat besar) setelah PPSMI dilaksanakan. dek kerana inginkan peningkatan dalm bahasa Inggeris, subjek sains dan matematik itu sendiri hancur. walhal sudah terbukti dalam kajian mengatakan PPSMI hanya meningkatkan kemahiran bahasa Inggeris sebanyak 4% sahaja. Orang bahasa tak pernah membenci bahasa inggeris, belajarlah berapa banyak bahasa pun. tetapi biarlah dalam konteks subjek itu sendiri, tak usah dicampuradukkan dengan sains dan matematik. PPSMI secara sedar atau tidak menyebabkan hanya sekitar sepuluh peratus subjek dalam sistem pendidikan di negara kita diajar dalam bahasa Melayu sekaligus melanggar akta bahasa kebangsaan, akta pendidikan 1996(BM wajib diguna dalam semua subjek), dan 152(1) perlembagaan seterusnya menidakan rukun negara ketiga dan keempat, keluhuan perlembagaan dan kedaulatan undang-undang. Nasihat saya buat awak dan diri saya sendiri, jnganlah kita kufur nikmat bahasa yang Allah berikan. Jangan sampai 20 tahun akan datang, adik-adik kita sudah tidak mengenali apa itu 'segi tiga','bulatan', 'kuasa dua', dan 'air suling' dek kerana terlalu taksub dengan istilah inggeris yang diakui pengkaji boleh membawa kepada etheis(tak percaya tuhan). Maaf andai saya menyinggung perasaan awak. saya tak mahu aak lupa yang awak dan saya adalah sama; 'MELAYU'. maaf sekali lagi. Assalamualaikum.

anakmelayu said...

Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik sekalian mohon diampun
08/03/2009


Mengapa Patik Sekalian Meminta Kerajaan Supaya Memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris

Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik sekalian mohon diampun.

Adapun Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) ini telah dilancarkan di Kuala Lumpur pada 31 haribulan Januari 2009. Alhamdulillah sejak itu sambutannya di seluruh negara sangat memberangsangkan.

MENGAPA PATIK SEKALIAN MEMBANTAH PPSMI

Patik sekalian membantah PPSMI dan meminta kerajaan memansuhkannya atas beberapa sebab utama seperti yang kami jelaskan berikut:

1. Dasar pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Melayu (iaitu Bahasa Kebangsaan Malaysia) di sekolah kebangsaan yang telah dilaksanakan sejak Kemerdekaan berdasarkan Ordinan Pelajaran 1957, kemudian Akta Pelajaran 1961 dan seterusnya Akta Pendidikan 1996, telah mencapai kejayaan yang luar biasa dan tidak pernah menimbulkan apa-apa masalah yang besar dan serius. Banyak pelajar kita, beratus ribu banyaknya, malah lebih 3 juta (dari tahun 1957 hingga tahun 2003) telah berjaya mempelajari ilmu sains dan matematik dalam bahasa mereka sendiri dari peringkat sekolah rendah hingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Semua orang tahu akan kejayaan dasar yang asal itu dan banyak bukti tentang kejayaan itu dapat kami tunjukkan tetapi kami tidaklah berhasrat untuk membebankan pembaca dengan datanya yang agak banyak dan panjang.

2. Tidakkah orang yang membuat keputusan yang tidak munasabah itu sedar bahawa hasil daripada dasar pelajaran kebangsaan yang menetapkan bahasa Melayu (Bahasa Kebangsaan Malaysia) sebagai bahasa pengantar utama, ratusan ribu pelajar kita (seperti yang tersebut di atas) pandai sains dan matematik dalam bahasa sendiri, dan ribuan daripada mereka berjaya menjadi profesor yang mengajar sains dan matematik di peringkat pengajian tinggi dalam bahasa sendiri, menjadi ahli sains, jurutera, pakar-pakar perubatan, pandai berbincang, mengarang buku sains, menerbitkan hasil-hasil kajian saintifik dalam bahasa sendiri, iaitu bahasa Melayu, di samping bahasa Inggeris (kalau perlu)? Tidak mereka tahu bahawa sebelum tahun 2003 jumlah tesis Sarjana Sains (M.Sc.) dalam bidang sains dan matematik yang ditulis dalam bahasa Melayu berjumlah lebih 2,000 (dua ribu buah) manakala tesis Doktor Falasfah (Ph.D.) dalam bidang tersebut yang ditulis dalam bahasa Melayu berjumlah lebih kurang 400 buah?

3. Maka kami berasa amat hairan dan terperanjat mengapa dasar yang sudah baik dan berjaya itu, dasar yang tidak menimbulkan apa-apa masalah yang besar dan serius itu, tiba-tiba dimusnahkan dan digantikan dengan PPSMI?

4. Keputusan PPSMI yang dibuat dalam tahun 2003 itu dibuat dengan mengejut tanpa apa-apa perbincangan, tanpa apa-apa perundingan dengan pakar-pakar pendidikan dan bahasa, tanpa memikirkan baik buruknya terhadap bahasa Melayu dan terhadap pelajar dan guru yang telah cukup biasa mengajar dan belajar sains dan matematik dalam bahasa Melayu di Sekolah Kebangsaan (atau dalam bahasa ibunda di Sekolah Jenis-Kebangsaan Cina dan Tamil) selama lebih 37 tahun! Tiba-tiba anak-anak kita yang tidak mengetahui bahasa Inggeris sepatah pun, kebanyakannya dari kawasan luar bandar, dipaksa belajar sains dan matematik dalam bahasa yang mereka tidak tahu itu. Beberapa orang ahli bahasa di Barat menganggap bahawa ini adalah contoh dasar English linguistic imperialism atau dasar penjajahan bahasa Inggeris yang berlaku di beberapa banyak negara bekas jajahan British, menyebabkan kebanyakan bangsa peribumi atau negara itu tidak maju sains dan teknologi.

5. Antara sebab yang dikemukakan oleh pihak yang cuba mempertahankan PPSMI ialah: Kalau orang Melayu atau pelajar Melayu mahu pandai dan maju dalam bidang sains dan matematik mereka hendaklah mempelajarinya dalam bahasa Inggeris, tidak dalam bahasa sendiri, yakni bahasa Melayu. Mengapakah setelah lebih 37 tahun pendapat yang salah dan karut ini ini digunakan untuk mengubah dasar asal dan menggantikannya dengan dasar PPMSI? Tidak ada bukti ilmu dan empiris yang kukuh untuk mempertahankan alasan itu. Hampir semua bangsa dan negara yang maju sains dan teknologi mengajar sains di sekolah hingga ke peringkat pengajian tinggi dalam bahasa kebangsaan atau bahasa ibunda mereka masing-masing. Sekadar menyebut beberapa contoh, Negara China, Jepun, Korea, Vietnam, Thailand, Indonesia, semua negara Eropah (termasuk Britain), Rusia dan negara-negara Skandinavia tidak mengajar sains dan teknologi dalam bahasa asing. Kebanyakan negara Afrika yang menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa Perancis sebagai bahasa rasmi dan bahasa pendidikan, baik di peringkat menengah dan peringkat tinggi, mahupun di peringkat sekolah rendah, tidak maju sains dan teknologi. Negara Brunei Darussalam tidak menggunakan bahasa Melayu untuk mengajar sains dan matematik di sekolah menengah dan di universiti dan kita tahu negara itu tidak maju sains dan teknologi, yakni negara itu tidak sama taraf kemajuan sains dan teknologinya dengan negara seperti Jepun, Korea dan negara China atau Taiwan. Korea Utara adalah negara kuasa nuklear. Negara itu tidak mengajar sains dalam bahasa Inggeris. Begitu juga, di Filipina, negara berbahasa Inggeris yang terbesar di Asia atau Asean, tidak menggunakan bahasa Filipina untuk mengajar sains dan matematik di sekolah menengah dan di peringkat pengajian tinggi, dan kita tahun negara itu tidak merupakan negara maju sains dan teknologi. Kebanyakan eksport Filipina, menurut seorang ahli ekonomi Filipina, ialah pembantu rumah dan pekerja biasa; kelebihan mereka ialah, mereka boleh bertutur dalam bahasa Inggeris di peringkat rendah.

7. Beberapa banyak kajian yang telah dilakukan oleh pakar-pakar pendidikan dan bahasa di seluruh dunia membuat kesimpulan bahawa manusia, mulai peringkat kanak-kanak, lebih mampu berfikir secara kreatif dan dapat memahami konsep-konsep ilmu dengan lebih mudah dan cepat dalam bahasanya sendiri. Hal ini dapat kita lihat berdasarkan hakikat bahawa semua karya besar di dunia, baik dalam bidang sains mahupun sastera, dihasilkan dalam bahasa ibunda atau bahasa asal atau bahasa kebangsaan pengarang itu. Kebanyakan pemenang Hadiah Nobel tidak datangnya dari golongan berbahasa Inggeris. Yang terbaharu, Hadiah Nobel Fizik tahun 2008 ialah 3 orang ahli sains Jepun yang menghasilkan kajian dan karya mereka dalam bahasa Jepun.

Kajian di Amerika Syarikat, Kanada dan beberapa buah negara di Eropah dan Afrika dan Hong Kong menunjukkan bahawa pelajar sains dan matematik dalam bahasa bukan ibunda merosot prestasi mereka dan tidak pula meningkatkan penguasaan atau kemahiran bahasa asing mereka. Pertandingan antarabangsa sains dan matematik yang diadakan tiap-tiap tahun untuk pelajar sekolah dimenangi oleh pelajar yang belajar sains dan matematik dalam bahasa ibunda masing, tidak dalam bahasa asing.

8. Setelah enam tahun berjalan, PPSMI masih tidak berkesan dan banyak menimbulkan masalah yang kebanyakannya tidak didedahkan kepada umum. Pengumuman Keputusan UPSR Tahun 2008 menunjukkan hanya 31.1% (159,234) murid sahaja daripada 511,875 murid Tahun 6 yang menjawab Kertas Sains dalam bahasa Inggeris. Ini bererti sebanyak 68.9% (352,641) murid tidak menjawab dalam bahasa Inggeris. Ini bukti kegagalan mengajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris, walaupun dipaksakan kepada pelajar itu.

9. Dalam mata pelajaran matematik pula, 46.6% (238,153) murid daripada 511,499 jumlah murid yang menduduki peperiksaan Matematik UPSR menjawab dalam bahasa Inggeris. Ini bererti 53.4% atau seramai 273,346 murid menjawab dalam BM atau BM/BI. Ini juga bukti kegagalan pengajaran matematik dalam bahasa Inggeris kepada pelajar berbahasa Melayu.

10. Kedua-dua angka yang tersebut pada para 8 dan 9 di atas menunjukkan peratus pelajar atau seramai 352, 641 pelajar tidak faham bahasa Inggeris untuk menjawab soalan dalam bahasa ini, dan seramai 273, 346 murid tidak memahami matematik yang diajarkan dalam bahasa Inggeris. [Catatan: ini tidak bererti bahawa pelajar itu tidak mempunyai ‘otak’ atau minat untuk belajar atau memahami sains atau matematik; puncanya ialah, mereka tidak memafami soalan yang dibuat dalam bahasa Inggeris, samalah seperti kita cuba mengajar sains dan matematik kepada pelajar Inggeris di England dalam bahasa Melayu atau bahasa Jepun dan bahasa-bahasa lain yang mereka tidak faham satu patah pun].

HASIL KAJIAN

11. Hasil kajian sebenar dan bebas yang dilakukan oleh pasukan penyelidik seramai 50 orang pensyarah dari 7 buah Universiti (UPM, UiTM, UPSI, USM, UUM, UMS dan UTM) dengan selian Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (PEMBINA) di 70 buah sekolah menengah (pelajar Tingkatan 4) dan 90 buah Sekolah rendah di seluruh negara (murid darjah 5) membuat kesimpulan bahawa PPSMI telah gagal memberikan manfaat kepada pelajar, khususnya pelajar-pelajar Melayu di sekolah kebangsaan luar bandar. Di beberapa buah negeri, misalnya Perlis, Kelantan, Sabah dan Sarawak, peratusan pelajar yang gagal (markah D & E) melebihi 50%. Prestasi SPM 2007 jelas menunjukkan bahawa bilangan pelajar Melayu yang cemerlang dari Sekolah Berasrama Penuh dan Maktab Rendah Sains MARA (MPRSM) juga menunjukkan kemerosotan yang menundum, terutama dalam mata pelajaran Kimia dan Matematik.

12. Dua kajian lain telah dilakukan, iaitu (a) kajian yang dibuat oleh Profesor Emeritus Dato’ Isahak Haron dari UPSI Januari 2008), terhadap 1703 murid tahun 5 di 28 buah Sekolah rendah dan terhadap 1692 guru, dan (b) kajian yang dibuat oleh Profesor Datin Dr. Juriah Long (dari UKM) ke atas pelajar Tingkatan 2 di 242 buah Sekolah Menengah di seluruh negara yang meliputi 7,236 pelajar (2004) dan 707 guru matematik dan 701 guru Sains. Hasil dapatan kedua-dua kajian ini hampir sama dengan kajian yang dibuat oleh PEMBINA.

APAKAH UKURAN YANG DIGUNAKAN UNTUK MENGABSAHKAN PPSMI?

13. Perkara yang sangat merungsingkan kami ialah, dalam percubaannya untuk mempertahankan PPSMI dan membuktikan bahawa dasar PPSMI itu ‘sudah berjaya’ atau ‘akan berjaya’, para pegawai di Kementerian Pelajaran cuba menurunkan markah lulus mata pelajaran sains dan matematik sehinggakan murid yang mendapat markah 30% dianggap sudah boleh lulus (yakni mendapat markah B dan C). Kalau cara yang ‘mengelat’ ini digunakan untuk mengatakan bahawa jumlah pelajar yang lulus dalam sains dan matematik dalam bahasa Inggeris semakin meningkat alamatlah mutu pelajaran pelajar kita dalam bidang ini akan menurun, tidak tinggi. Sebelum tahun 2003 semasa sains dan matematik diajarkan dalam bahasa Melayu mutu pelajaran dalam mata pelajaran ini tidak direndahkan atau dengan kata lain, markah lulusnya tidak diturunkan.

GMP TIDAK FANATIK BM DAN TIDAK ANTI BAHASA INGGERIS

14. Kami tidak didorong oleh apa-apa emosi atau fikiran yang tidak rasional atau oleh perasaan anti-bahasa Inggeris. GMP juga bukan ‘gila bahasa Melayu’. Kami cuma mahu mempertahankan dasar yang betul dan baik dan menolak dasar yang salah. Dasar yang salah, yang boleh memudaratkan bangsa kita, harus ditolak. Dasar yang baik harus disokong. Pendapat yang mengatakan bahawa bangsa yang tidak menuntut ilmu sains dalam bahasa Inggeris, bangsa itu tidak akan maju dalam bidang sains adalah pendapat yang sama sekali tidak benar. Kita tidak perlu membuang masa membuat kajian yang panjang lebar untuk membuktikan bahawa pandangan itu sama sekali salah.

15. Hal yang sangat menghairankan kami dan orang yang berilmu di mana-mana sahaja ialah, ‘pendapat’ atau ‘teori’ yang mengatakan bahawa pelajar kita boleh menguasai bahasa Inggeris dengan baik melalui pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Kalau pendapat ini benar, tidak perlulah pelajar kita belajar bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran tersendiri. Tidak pernah kita mendengar orang belajar bahasa asing melalui pelajaran sains dan matematik dalam bahasa itu. Bahasa Inggeris seharusnya diajarkan melalui pelajaran bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran yang tersendiri (mengajar nahu, membaca sastera dalam bahasa Inggeris, dan sebagainya), tidak melalui pelajaran sains dan matematik. Kajian yang disebut para perenggan 7 di atas mengesahkan perkara ini.

16. GMP telah menggesa kerajaan supaya mengambil tindakan serius untuk memperbaiki pengajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua atau bahasa asing (‘foreign language’) di sekolah kebangsaan untuk memastikan pelajar kita dapat menguasai bahasa ini dengan baik setelah mempelajarinya selama sebelas tahun dari Darjah I hingga Tingkatan V. Selama ini kebanyakan pelajar kita, terutama di Sekolah Kebangsaan di luar bandar, tidak fasih berbahasa Inggeris walaupun bahasa ini telah diajarkan kepada mereka selama 11 tahun. Masalah inilah yang sepatutnya diselesaikan oleh kerajaan, bukan mengubah dasar yang sudah baik dan berjaya, lalu menimbulkan masalah yang tidak patut timbul.

17. Terakhir, bangsa Melayu hendaklah sedar bahawa bahasa Melayu adalah salah satu bahasa yang terbesar di dunia, diketahui oleh lebih 280 juta manusia di seluruh dunia, khususnya di kawasan induknya, iaitu kawasan Melayu-Indonesia.

Akhir kalam, patik sekalian, dengan penuh takzim, dengan harapan yang tinggi, memohon kepada Ke Bawah Duli Tuanku, Raja Yang Berdaulat dan Ketua Perlembagaan Negara Malaysia, sudi apalah kiranya Duli Tuanku berkenan menerima Warkah Memorandum ini.

Atas limpah berkenan Ke Bawah Duli Tuanku menerima perutusan patik sekalaian mengadap Tuanku untuk mempersembahkan Memorandum ini ke bawah Duli Tuanku, patik sekalian menjunjung kasih yang tidak terhingga, dan berdoa ke hadrat Allah Subhanahu Wata’ala semoga Duli Tuanku Dilimpahi rahmat dan hidayah sebagai Ketua kepada Perlembagaan Negara Malaysia.

Sekianlah patik sekalian persembahkan. Wabillah hitaufik wal hidayah, wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Patik sekalian yang berdatang sembah:

anakmelayu said...

Yang kita dengar bahasa Melayu ini tidak cukup kuat untuk memberikan rezeki, apa ini? Yang memberikan rezeki itu Tuhan bukan bahasa. Dan ini adalah dosa-dosa bahasa orang-orang yang mengucupkan bahasa ini - Datuk A. Samad Said

ruzana ahmad said...

saye tak menghina bahasa melayu jauh sekali untuk tak mencintai bahasa ibunda saya yang satu ni. i think u get it jusssst wrong. isu ni terlampau dibesarkan sangat sampaikan orang seolah terlupa bahawa ada isu lebih besar untuk dibangkitkan, iaitu, membawa anak2 kecil yang baru engenal sains and matematik dalam apa bahasa sekalipun. yang tua tak habis2 berdebat isu bahasa, yang kecil terpinga2, apa yang sebenarye berlaku. saya ada 2orang adik yang masih bersekolah. apa yang saya nampak, pemahaman mereka tak luntur. malah, lebih baik dari saya yang telah mempelajari subjek dalam bahasa melayu. mereka tak mengetepikan mentah2 bahasa melayu, tetapi mempelajari dlam kedua2 bahasa. usahlah asyik bertekak isu bahasa, bukan bahasa yang menghasilkan rezeki, dan saya tak mahu jadi seperti orang lain yang asyik nak bertekak tu. ibu bapa saya juga pengguna bahasa melayu tulen, yang penuh. mereka juga melihat isu ini jauh dari sekadar memartabatkan bahasa melayu, tetapi lebih kepada PROPAGANDA. isu ekonomi lebih menarik mungkin, kalau nak bertekak. sudah berapa ramai hilang pekerjaan?? sila jawab??